Ja tornem a trobar-nos, estimadíssimes famílies! Ens trobàveu a faltar?
Segur
que sí... Nosaltres també! Per cert, com us quedeu si us diem que ja hem acabat
el nostre projecte de les màquines? De pasta de moniato, oi? Ja us vam comentar
que seria un recorregut rapidet per assimilar les quatre nocions més importants,
però la veritat és que hem anat avançant molt més àgilment del que esperàvem i
estem contents perquè hem pogut aprofundir força en el tema.
Després d’enllestir la primera activitat, que vam fer amb l’objectiu d’explorar els nostres coneixements previs del tema, vam estar llegint conjuntament, i durant més d’una sessió, un dossier d’informació que ens va donar el Jordi. Mentre en fèiem la lectura i anàvem comentant-ne el contingut, també resolíem algunes activitats que ens ajudaven a aplicar el coneixement. En aquest projecte ens hem centrat especialment a entendre la finalitat de qualsevol màquina, a identificar l’energia que fan servir per a funcionar, i a analitzar els seus components per determinar si és simple o complexa.
La
informació del dossier ens va resultar molt útil per anar assimilant tots
aquests continguts esmentats, però també vam complementar la informació amb
alguns vídeos didàctics sobre la composició i finalitat de les màquines. Ens
hem centrat sobretot a entendre el funcionament de les màquines simples (pla
inclinat, roda, palanca, politja i corriola) per posar exemples de màquines
complexes o, fins i tot, inventar-nos-en. L’exemple que més hem tocat és el de
la bicicleta. A continuació us deixem els vídeos que ens han ajudat a reforçar
l’aprenentatge i també d’altres que hem vist, relacionats amb esports, per a
identificar el tipus de màquina simple en què es basa aquella activitat. Ens ha
anat genial perquè ens ha permès parlar de la relació entre l’energia i la
força, del punt de suport i la resistència...
Com
moltes altres vegades, la conversa ha estat el més interessant de tot plegat. Als
inicis d’aquesta nova aventura el Jordi ens va explicar que no faríem control d’aquesta
part del projecte i que, per tant, era importantíssim participar a classe
perquè les nostres intervencions tindrien molt pes a l’avaluació. Això ens va
motivar a tots des del principi a parlar, criticar, exemplificar... Des de
llavors s’han anat creant converses molt interessants i cognitivament potents a
l’aula, permetent-nos aprendre molt més. Hem resolt moltes de les nostres
inquietuds en relació al tema. A més, també hem tingut temps d’aplicar tot aquest
bagatge en un seguit d’activitats que hem anat resolent de forma individual, i
amb resultats d’èxit.
Tot
i que no l’hem acabada, estem veient a classe la pel·lícula CHITTY CHITTY BANG
BANG i ens està agradant molt. El Jordi ens l’ha posat per vàries raons. La
primera és per a relacionar els invents que hi surten amb la teoria de màquines
que hem anat treballant; la segona, per a fer una conversa posterior amb
preguntes de comprensió; i, la tercera i última, perquè ens mereixíem alguna
estona més distesa després de les setmanes en què se’ns van concentrar les
proves finals de les àrees instrumentals. A més, també ens va explicar que és
una de les seves pel·lícules preferides de quan era petit. La setmana que ve l’acabarem
de veure. Ens queda molt poquet ja! Ah, per cert, és del 1968!!
A
les estones dels esbarjos dels dies que va ploure també vam veure un capítol i
mig de la sèrie MAKING FUN a la plataforma NETFLIX. És una bona opció per veure
a casa i passar una bona estona gaudint de les construccions més originals. Es
tracta d’un equip d’enginyers i fusters que construeixen amb fusta la més
original i atractiva de les joguines, màquines o construccions que proposen
diferents nens i nenes. Quan l’han escollit, han de pensar de quina manera materialitzaran
les idees i aconseguiran que funcioni, i aquest procés sempre inclou pensar
quines màquines pot ser útil crear per a acomplir alguna de les funcions del
projecte final. Ens agrada molt!
També hem treballat, des de l’àrea de matemàtiques, les principals característiques de les figures i cossos geomètrics més famosos. A part de reprendre aprenentatges passats i incloure’n de nous, ens ha servit també per comprovar que el disseny de qualsevol màquina o objecte parteix sempre de figures i cossos geomètrics. La forma d’aquestes figures o cossos, així com també els materials, és el que sovint fa que una màquina acabi fent la funció prevista o no. Alhora, també hem volgut treballar el CANVI i la CONTINUÏTAT en el tema que ens ocupa, i ho hem fet utilitzant com a punt de partida un fragment d’un conte que parla de la història de molts invents. En aquest cas ens hem centrat en la rentadora i hem fet una comprensió lectora del text, que feia un viatge a través de la història per explicar com s’ha anat fent la bugada des dels inicis fins a l’actualitat. Igual que en el cas de la rentadora, totes les altres màquines també tenen els seus orígens i la seva història, que sempre va de simple a complexa.
Tot plegat també ens ha portat a debatre sobre la substitució de la feina d’algunes persones per part de les màquines. La majoria coincidim que és molt positiu l’avenç tecnològic i la convivència amb les màquines com a suport a les feines que fem, però no ens acaba d’agradar que persones quedin sense feina per culpa de les màquines. Potser caldria reubicar el personjal o reformar-lo per a resoldre nous reptes i funcions. Alhora, també pensem que, per molt que avanci la tecnologia, hi ha coses que fem les persones que mai podran igualar les màquines.
Ara
li donem la paraula al Jordi perquè ens ha explicat que vol fer-nos una proposta
aquí al BLOG i, a més, també vol recordar-nos el vestuari que caldrà portar a
les tardes d’esport de la darrera setmana de curs i a la dansa de l’últim dia.
Hola
petita i gran família de Gregal!
Com
us he comentat a classe, us proposo uns últims DEURES a casa que crec que us
agradaran força. Es tracta que descobriu què és la màquina de GOLDBERG i us
animeu a construir-ne alguna, encara que sigui senzilla. Si cliqueu AQUÍ trobareu
el document on us explico detalladament què heu de fer. No és obligatori però
sí molt recomanable, a part que és una molt bona opció per passar un dia
divertit en família! Us hi animeu?
Per altra banda, ja us hem explicat a classe que el dilluns dia 20 de juny celebrem la tarda d’esport i heu de venir cadascú amb la samarreta del color del vostre equip. A continuació teniu la relació d’alumnes, equips i colors per tenir-ho present de cara a la data marcada.
BLAU (T): Mireia, Hugo, Bernat B., Dídac i Martina.
VERMELL (A): Manel, Milo, Abril, Oriol E. i Ona.
GROC (B): Lucas, Antonio, Laia, Bernat M. i Júlia.
VERD (O): Lucía, Leticia, Iván, Víctor i Joan.
BLANC (R): Anna, Oriol S., Pol, Cecilia i Guifré.
Parlant
de vestuari, també us recordo que l’Albert us ha proposat venir l’últim dia de
curs vestits de rapers i raperes tal i com vau anar quan vam gravar el nostre
RAP. És estil lliure, així que veniu ben guapos i guapes seguint aquest estil
de la cultura del HIP HOP.
Després
d’aquesta intervenció, no volem acomiadar-nos sense dir-vos que ja hem fet a
classe les nostres depuradores casolanes d’aigua. Les hem fet avui i hem
començat tallant l’ampolla per la meitat. A la part de dalt hi hem anat posant
els següents elements en aquest ordre: paper d’eixugar mans, cotó fluix, altra vegada paper, sorra fina, paper de nou i
una capa gruixuda de pedres més grans. Un cop col·locats tots els elements, i
amb l’ampolla destapada, l’hem col·locat de cap per avall a dins del recipient
que quedava (la part del cul) i hi hem tirat aigua bruta. Primer l’hem embrutat
amb una mica de terra de l’hort i també amb sorra del sorral. Totes les
depuradores han fet molt bona feina perquè l’aigua que en sortia es veia neta
i transparent. Òbviament, no és potable, però sí que va genial per a regar les
plantes, i és el que hem fet.
Ara
sí, ens acomiadem fins a la propera i última entrada del curs, però no sense
abans ensenyar-vos algunes fotos de l’estrena de l’obra de TEATRE de la companyia SOMRIURES
de Xaloc i Gregal. Ho van fer molt bé!! A la propera us ensenyarem les fotos de
les altres dues companyies. Esperem que els vagi igual de bé que als primers!
Enhorabona!
Una
ABRAÇADA ENORME a tots i totes! Que passeu molt bon pont!
Gregal
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.