Ens tornem a trobar, estimades famílies!
Avui venim carregats de cosetes per explicar-vos. Ja us vam comentar que estem a les acaballes del nostre projecte de l’AIGUA. De fet, podem dir ben orgullosos que ja hem enllestit el treball de tots els continguts. Ara només ens quedarà el control, que serà el dijous 19 de maig. Primer us explicarem com han anat aquestes dues setmanetes i després us farem cinc cèntims del que haurem de fer per preparar-nos de cara a l’examen. Segur que sortirà genial!
Us vam explicar a l’entrada anterior que havíem treballat el CICLE NATURAL de l’aigua. Doncs bé, aquests dies els hem dedicat a endinsar-nos en el CICLE INTEGRAL o CICLE URBÀ de l’aigua. Ho hem fet a través d’una sèrie de vídeos que us adjuntarem a continuació i que ens han permès entendre de quina manera els humans intervenim en el cicle que l’aigua segueix de forma natural, i sense aturador, per tal de poder utilitzar aquest recurs en el nostre dia a dia.
Hem après que, quan captem l’aigua de la natura a través de pous, preses... cal que passi un procés de potabilització per tal que ens arribi a les cases amb la màxima garantia sanitària. Que l’aigua sigui potable vol dir que és apta per al consum i que, per tant, no hi ha cap tipus de perill si la bevem en grans quantitats. Des de les potabilitzadores, l’aigua ja tractada s’emmagatzema en uns dipòsits que passen controls de forma regular i des d’allà es va distribuint tota l’aigua a les llars, hospitals, escoles, indústries... Un cop l’hem feta servia, les aigües residuals passen a tota la xarxa de clavegueram de la ciutat i se’n van a la depuradora, on es neteja per tornar-la de nou a la natura. Un cop aquí, torna a començar el cicle, també sense aturador.
Arrel dels vídeos que hem anat veient, hem respost unes preguntes de forma conjunta per tal que ens serveixin d’estudi per al control. Cadascú ha copiat les respostes al seu full. Ara ja sabem què són les ETAP, les EDAR i les EDAM, així com també hem vist quins processos específics es fan en aquestes plantes per tal de netejar i potabilitzar l’aigua: filtració, decantació, desinfecció... També hem fet una altra activitat en què havíem de relacionar les fases de tot el cicle integral de l’aigua amb el seu dibuix, així com també ordenar cadascun d’aquests processos pels quals va circulant.
També hem fet una lectura conjunta aquests dies d’un conte que es titula COMPTE AMB L’AIGUA i que narra la història de la Montserrat i l’Airina, dues nenes amb nacionalitats diferents que, degut al seu origen i a tot el que les envolta, han viscut l’accés a l’aigua de forma diversa. Ens ha ajudat a repassar tot el cicle integral de l’aigua i a exemplificar el perquè de l’existència de l’ODS (Objectiu de Desenvolupament Sostenible) número 6, que té per objectiu dotar molta més gent d’aigua potable abans de l’any 2030.
Una de les altres coses que hem fet dins del projecte ha estat treballar la MESURA de CAPACITATS. Hem definit la magnitud i hem vist quines unitats tenim a la nostra disposició per tal d’expressar-la. Gràcies a les explicacions i demostracions del Jordi, així com també l’ajuda d’un altre vídeo explicatiu, hem entès quina unitat cal fer servir per a mesurar diferents capacitats i hem posat nous exemples centrant-nos especialment en els mil·lilitres, els centilitres i els litres. Tot plegat ens ha permès resoldre una tasca en què se’ns plantejava un cartell del qual en derivaven alguns problemes matemàtics de conversió de mesures. El cartell informava de la quantitat de gots d’aigua que podem estalviar si fem un ús responsable d’aquest recurs. Després hem calculat la capacitat d'un got i hem anat operant segons les preguntes que ens feia. Amb tot, hem acabat veient que la quantitat de gots que es presenten al cartell equivalen aproximadament a la quantitat d’aigua que cap en una de les piscines petites del casal. Déu n’hi do quanta aigua podem malgastar!!
El que teníem pendent de fer era la resposta conjunta a les preguntes del QUÈ VOLEM SABER. Amb la informació que vam portar de casa, vam fer grups i vam compartir el contingut de les respostes. Llavors vam seleccionar tota la informació que consideràvem que donava una resposta més completa a cada pregunta i la vam escriure a ordinador. Ho vam fer el dimarts amb dos grups partits i ens va donar temps d’acabar-les totes! Mentre treballàvem també anaven sorgint noves preguntes que anàvem resolent al moment, així que tot plegat ens va ajudar a continuar aprenent i a repassar contingut ja treballat.
Hem acabat la setmana fent un dibuix lliure sobre l’aigua, en format gran. L’única premissa que ens va donar el Jordi va ser que havíem de dibuixar amb llapis i acolorir amb fusta, inclòs el fons. A més, calia que l’aigua fos la protagonista del nostre dibuix. A partir d’aquí tot depenia de la nostra creativitat i destresa a l’hora de produir. Han sortit resultats molt atractius!
Avui al matí, i amb l’objectiu de fer el tancament d’aquesta part del projecte global de l’energia, el Jordi ens ha repartit un breu dossier que recull tota la informació que hem de dominar per tal de resoldre amb èxit el CONTROL DE L’AIGUA. A part de la informació, també hi apareixen els noms dels diferents vídeos que hem anat veient durant el projecte i que podem tornar a veure a casa per tal de reforçar tota la informació escrita. No es tracta de memoritzar-ho tot com lloros perquè això mai serveix, sinó que haurem d’anar llegint i recordant tot el que hem anat fent a classe per poder-ho entendre bé i tenir-ho fresc de cara a l’examen.
El Jordi ja ens ha dit que el format de la prova serà tipus test i amb algun exercici de relacionar. No implicarà escriure massa. Això de ben segur que ens ajudarà a aconseguir bons resultats, sempre tenint en compte que cal llegir amb molta atenció per saber ben bé què se’ns demana i revisar abans d’entregar el control.
Ha estat molt interessant fer aquest repàs perquè hem anat reprenent moltes explicacions passades, demostracions, experiments... Hem participat molt i hem demostrat que podríem fer un bon examen avui mateix. Els nous interrogants que sorgien, a més, eren de gran qualitat, fet que denota un raonament i una assimilació dels continguts força latents. Això és genial!
I fins aquí hem arribat. La setmana que ve ja començarem a endinsar-nos en el món de les MÀQUINES, que treballarem a partir d’unes càpsules que ens faran aprendre de forma significativa i de forma àgil. És l’àmbit del projecte que ens ocuparà menys temps perquè no ens hi estendrem gaire, però tot i així sumarem molt bagatge a les nostres motxilles. Ja en tenim ganes!
No volem marxar sense ensenyar-vos les fotos de la collita que vam fer a l’hort. Després de netejar les hortalisses i tornar a treballar una mica la terra per airejar-la, vam sortejar tot el que havíem collit i ho vam enviar cap a casa nostra. Esperem que s’hagi pogut aprofitar!
Us desitgem MOLT BON CAP DE SETMANA a tots i totes!
Ens retrobem en quinze dies!
Gregal
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.